
zaterdag, februari 24, 2007
Carl De Keyzer: "Fotografie is slechts mijn hobby"
"Fotografie is een hobby, ik ben er maar een paar uur per dag mee bezig. Mijn echte passie is muziek," zegt de Belgische Magnum-fotograaf Carl De Keyzer vandaag in een interview met de website Brusselnieuws. Maar dat weerhoudt hem er niet van uitgebreid over zijn laatste fotografieprojecten te vertellen, en en passant zijn mening over zwart-wit, kleur en digitaal uit de doeken te doen.
“Ik vind kleur nog altijd moeilijker dan zwart-wit. Kleur geeft een veel realistischer weergave van wat je gezien hebt. Bij zwart-wit heb je steeds een soort aha-erlebnis van ‘kijk, ik heb iets gemaakt’, terwijl je enkel een uitsnede van de werkelijkheid toont. Door die te reduceren tot 256 grijstonen krijg je er een soort dramatisch effect gratis bovenop. Eens je de previsualisatie onder de knie hebt, is het in de meeste gevallen makkelijker om een goed beeld te maken van eender welke situatie in zwart-wit. Ondertussen is die perceptie wel een beetje veranderd. Bijna iedereen werkt in kleur tegenwoordig. De fotografie volgt daarin de technologie. Vroeger was in kleur werken in de eerste plaats praktisch moeilijk, je kon niet zelf ontwikkelen en afdrukken, je contrast manipuleren. Dat kon je met zwart-wit allemaal wel zelf doen, bij wijze van spreken in je badkamer. Met de digitale revolutie is dat helemaal omgedraaid. Nu kun je veel meer met je computer in kleur dan wat er ooit in je donkere kamer mogelijk was.
“Compositie, contrast, licht, scherpte-diepte blijven hetzelfde, het wordt alleen fel afgezwakt. Maar dat vijfde element dat erbij komt, die kleur, dat is echt wel een killer. In plaats van een stapje hoger te gaan richting kunst, word je in de modder geduwd. Je voegt niets toe aan wat je ziet. Ik ben overgeschakeld naar kleur omdat ik het als een uitdaging zag. Ik doe nu al bijna zes jaar geen zwart-wit meer. Ik ben er volledig uit. Voor Malta heb ik geprobeerd nog verder uit te breiden met video en interviews. Er wordt steeds meer multimediaal gewerkt omdat fotografen inzien dat de tijdschriftenmarkt nagenoeg volledig is verdwenen. Maar voorlopig lukt mij het nog niet om dat in een originele vorm te gieten.”
Lees het complete interview bij Brusselnieuws.
“Ik vind kleur nog altijd moeilijker dan zwart-wit. Kleur geeft een veel realistischer weergave van wat je gezien hebt. Bij zwart-wit heb je steeds een soort aha-erlebnis van ‘kijk, ik heb iets gemaakt’, terwijl je enkel een uitsnede van de werkelijkheid toont. Door die te reduceren tot 256 grijstonen krijg je er een soort dramatisch effect gratis bovenop. Eens je de previsualisatie onder de knie hebt, is het in de meeste gevallen makkelijker om een goed beeld te maken van eender welke situatie in zwart-wit. Ondertussen is die perceptie wel een beetje veranderd. Bijna iedereen werkt in kleur tegenwoordig. De fotografie volgt daarin de technologie. Vroeger was in kleur werken in de eerste plaats praktisch moeilijk, je kon niet zelf ontwikkelen en afdrukken, je contrast manipuleren. Dat kon je met zwart-wit allemaal wel zelf doen, bij wijze van spreken in je badkamer. Met de digitale revolutie is dat helemaal omgedraaid. Nu kun je veel meer met je computer in kleur dan wat er ooit in je donkere kamer mogelijk was.
“Compositie, contrast, licht, scherpte-diepte blijven hetzelfde, het wordt alleen fel afgezwakt. Maar dat vijfde element dat erbij komt, die kleur, dat is echt wel een killer. In plaats van een stapje hoger te gaan richting kunst, word je in de modder geduwd. Je voegt niets toe aan wat je ziet. Ik ben overgeschakeld naar kleur omdat ik het als een uitdaging zag. Ik doe nu al bijna zes jaar geen zwart-wit meer. Ik ben er volledig uit. Voor Malta heb ik geprobeerd nog verder uit te breiden met video en interviews. Er wordt steeds meer multimediaal gewerkt omdat fotografen inzien dat de tijdschriftenmarkt nagenoeg volledig is verdwenen. Maar voorlopig lukt mij het nog niet om dat in een originele vorm te gieten.”
Lees het complete interview bij Brusselnieuws.